10 Giu Il Barometro dei porti. Cosa fa la portualità internazionale per reagire alla crisi. Numero 5
Questa settimana ci focalizziamo sulla ottava edizione del barometro di IAPH.
With a record response of 104 ports from around the world, the results for the eighth IAPH-WPSP Port Economic Impact Barometer, in which North Tyrrhenian Sea Ports Network participated and which has been published on 8th June, highlight the following trends:
- Blank sailings, mainly on trade routes with the Far East, continue to affect results for container vessel calls, albeit with lesser impact than the last five weeks. 39% of the ports’ container ship calls fell in the last two weeks by 5 to 25% (45% of week 21), with 6% experiencing significant drop (in excess of 25%)
- Ports continue to take a major hit from lower passenger vessel calls, including both PAX and ROPAX ships as well as cruise vessels, with 62% reporting further drops in vessel calls in the last fortnight
- 76% of the ports report normal or return-to-normal operations in cross-border transport by truck – higher than past weeks, with 92% reporting normal operations for trucks arriving or leaving the port at this time of year. However actual volumes on the road are significantly lower in many regions, especially in South America
- Both rail and barge intermodal services see less delays caused by the COVID-19 situation, with respectively 87% and 80% of applicable ports reporting normal operation
- Mixed picture for capacity use at warehousing and storage facilities in ports as the contagion’s impact varies more and more between regions, with a slight overall trend towards under-utilization, especially in countries emerging from lockdown
- Only 13% of the ports participating mention facing shortages of dockworkers, this is the lowest since the survey began. Some ports have however suffered from low dockworker availability more than others depending on average age of the workforce. More than one port has a 30% incidence of workers over sixty either being unavailable or being obliged to take leave as a precaution due to being in the risk category by age.
The full report is available at https://sustainableworldports.org/wp-content/uploads/2020-06-08-COVID19-Barometer-Report.pdf
Sia a livello europeo che a livello mondiale le diverse realtà dello shipping si sono attivate per cercare di analizzare il contesto della crisi (post)Covid-19 e cercare risposte di breve e medio termine alle difficili sfide che si prospettano per la ripresa del settore.
I porti del sistema dell’Alto Tirreno stanno contribuendo in vario modo a questa attività, collaborando con le istituzioni locali e territoriali e con le associazioni internazionali stesse.
AdSP MTS ha creato una sezione dedicata nel proprio sito istituzionale (Osservatorio Covid-19), come del resto altre istituzioni omologhe e associazioni operanti nei vari settori della portualità.
Il Livorno Port Center, coerentemente alle proprie funzioni di centro di diffusione della cultura e delle attività marittimo-portuali, proporrà, nelle prossime settimane, aggiornamenti periodici sulla panoramica internazionale, con un focus particolare sull’interazione porto-città e sugli aspetti socio-economici presi in esame nelle newsletter delle diverse associazioni internazionali.
Parte degli aggiornamenti che verranno pubblicati saranno in lingua inglese: attingeremo direttamente alle fonti, con l’intento di dare maggiore risalto e maggiore diffusione a notizie che hanno appunto respiro internazionale.